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Els accessos al Camp Nou

Actualizado: 17 de dic de 2018

L’any 1966, ara fa cinquanta anys, els accessos al Camp Nou ja eren motiu de preocupació i d’estudi. El nou estadi blaugrana tenia nou anys de vida i la quantitat de socis que anaven al camp amb el seu vehicle particular augmentava. És en aquells moments quan el llavors cap de la policia municipal de Barcelona, el coronel Ramon Trepat Andreu, va passar revista a les dificultats que comportava el repte circulatori dels partits al camp del Barça.

És curiós, per exemple, observar el desplegament que exigia llavors un partit al camp blaugrana. Explicava Trepat l’any 1966: “El personal se cita dos horas antes (del partit) en la plaza de Pio XII, se pasa lista e inmediatamente cada uno pasa a su lugar”. I de quants membres de la guàrdia urbana parlem? “72 hombres de Tráfico, con la colaboración de 24 hombres de otras unidades, 12 motoristas y 15 hombres a caballo, todos al mando de un oficial para cada sector, un sargento y 8 o 9 cabos”.


Trepat reconeixia que en aquells moments un partit al camp del Barça suposava “el problema de circulación más grave de la ciudad… Se exige una hora para entrar y otra para salir, aunque el público pretende hacerlo en media hora o tres cuartos sin tener en cuenta que es un simple problema de física”. I encara afegia: “A los extranjeros les ha sorprendido mucho la policía a caballo”.


El més interessant són les dades sobre vehicles que es desplacen al Camp Nou un dia de partit. Som al 1966 i llavors anaven al futbol, segons la Guàrdia Urbana, 16.643 vehicles, repartits així: “Entradas de taxis, 2.767; turismos estacionados, 11.781; motos estacionadas, 2.095”.


I encara una altra curiositat: un factor que ajudava al moviment de vehicles a l’entorn del Camp Nou: els partits del filial del Barça, el Comtal, que de vegades jugava abans del primer equip i de vegades just després… però sempre al mateix Camp Nou. Explicava Trepat: “Cuando el Condal juega antes o después del Barcelona produce un alivio en la avalancha de público y de vehículos, ya que si lo hace antes, muchos aficionados acuden a presenciar la segunda parte o los últimos minutos, y a la hora de iniciarse el partido del Barcelona casi todo el público está en el campo. Cuando el Condal juega después de los azulgrana alivia mucho la salida porque un elevado número de aficionados se quedan a presenciar el encuentro o parte de él y la masa se reduce considerablemente”.

Si el Condal juega antes o después del Barça se produce un alivio en la avalancha de público


Recordem que tots aquests problemes feien referència a una època en què el futbol començava habitualment a dos quarts de cinc de la tarda del diumenge i que el Camp Nou acollia habitualment al voltant de 80.000 espectadors. Finalment, el cap de la policia municipal lamentava un problema d’infraestructures: “Si el proyectado acceso que debía ir de la Diagonal a la tribuna se hubiese inaugurado, habría facilitado mucho la rapidez de entrada y salida, pero al tener que utilizar el paso de peatones ello dificulta en parte nuestra labor”.

Ramon Trepat, coronel d’Artilleria d’Estat Major, va ser cap de la Policia Municipal de Barcelona des de principi dels anys cinquanta fins el 1977. Va morir l’any 2001, als 89 anys, a Barcelona.

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